Faceți căutări pe acest blog

marți, 22 aprilie 2008

A treia taxa de poluare auto

Guvernul Romaniei tocmai a finalizat discutiile pe baza celei de-a treia variante a taxei de poluare auto. Si se pare ca sunt multumiti de ce au realizat, pentru ca au aprobat-o in unanimitate. Dar abia acum tot textul noului proiect ajunge si al noi muritorii de rand.

Pana acum, nu aveam decat vorbele oficialilor, care ne imbrobodeau frumos cu modelul francez, si cu similaritatea intre acesta si ce au scos ei. Daca era sa fie cum spuneau ei, pentru autoturismele Euro 3 si 4 (ca asa au anuntat), taxa se calcula pe baza nivelului de poluare al acestor masini. Si atat. Cand autovehiculul facea cinci ani, si incepea sa scoata mai mult fum, cum ar fi si normal, avea o taxa mai mare.

Insa lucrurile nu stau chiar asa. La noi, in spirit de originalitate, nivelul de poluare (masurat prin emisiile de CO2), se masoara doar la inceput de tot, la prima inmatriculare. Si se trece in cartea tehnica a masinii. De parca nu s-ar modifica. Pe langa poluare, in linia variantelor trecute ale taxei, variante ratate in totalitate (care trebuiau arse, ingropate, uitate complet), se va lua in considerare si capacitatea motorului. Si conteaza muuult mai mult cilindreea decat poluarea.

Dupa cum o sa va dati seama si din formula de mai jos, poluarea este undeva la 5% din valoarea taxei, iar capacitatea motorului e restul de 95%. Asta au inteles ei de la toate dezbaterile publice, toate talk show-urile si toate scandalurile, si atat au putut sa faca, ce sa mai comentam. Urmatorii!!!

Noua formula de calcul a taxei auto, valabila pentru masinile Euro 4 si Euro 3, este: CO2 * coeficient1 * 30% + capacitate * coeficient2 * 70% - (100 – coeficient3). Primul coeficient se refera la nivelul CO2, al doilea la cilindree, iar al treilea la vechime, si sunt prezentati in tabelele de mai jos. Pentru masini mai vechi de Euro 3, situatia sta asa: capacitate * coeficient2 - (100 – coeficient3).

La o scurta observatie, reies urmatoarele: taxa unei masini noi, cu poluare scazuta, este mai mica decat pentru o rabla care te umple de fum, si taxa creste exponential cu fiecare parametru (CO2 sau capacitate motor), pentru ca pe de o parte creste valoarea efectiva, si pe de alta parte creste si coeficientul specific.

Deci suntem inapoi de unde am plecat acum 2 luni. Aceasta “noua taxa” va intra in viguare de la 1 iulie 2008. Si li s-a promis solemn ca li se va restitui diferenta celor ce au platit mai mult decat valoarea ce s-ar calcula acum. Nici nu era greu sa faca aceasta promisiune, avand in vedere ca taxa a crescut la masinile noi, care au fost cel mai mult inmatriculate in ultima vreme.

Bine ati venit in Romania, cimintirul masinilor Europei! Parca asta vroiau sa impiedice guvernantii nostri cu aceasta taxa nu? Dar ce mai conteaza!

Taxa de poluare auto - coeficient de poluare
Taxa de poluare auto - coeficient de capacitate cilindrica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mesajul de pe Facebook al unui medic a ajuns viral: ”Nu există detox. E un marketing”

Medicul Vasi Rădulescu a postat pe Facebook o listă cu „ 30 de lucruri valabile şi în 2019 ”, despre așa numite ”mituri medicale” Mesa...