Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 11 iulie 2007

Al treilea razboi mondial se da pe Internet

Microsoft, Yahoo! si Google poarta batalii pe toate fronturile. De ani intregi, gigantii spatiului virtual intretin un veritabil razboi, care face insa Internetul mai viu si utilizatorii mai cistigati.

Cei trei colosi web arunca miliarde de dolari pe piata serviciilor online pentru a mai cuceri cite o reduta in fata adversarului. Uneori, lupta se da si in tribunal, cum s-a intimplat recent, cind Google a reclamat ca functia de cautare a Windows Vista dezavantajeaza concurentii, iar Microsoft a fost obligat sa modifice sistemul de operare. Armele sint sofisticate si se fac simtite in toate domeniile Internetului: publicitate, search, web storage, servicii sociale sau instant messaging.

„Microsoft are in arsenal monopolul asupra pietei sistemelor de operare, Google arhicunoscutul sau motor de cautare, iar Yahoo! serviciul de email si un portofoliu imens de continut si servicii”, descrie pe scurt atuurile combatantilor Ionut Oprea, director de comunicare la MediaPro Interactiv. Daca Google s-a impus pe piata motoarelor de cautare in fata serviciilor Yahoo! Search si MSN (Microsoft Network) Live Search, pe celelalte fronturi concurentii se bat la foc automat. „Razboiul a inceput o data cu Google”, arata Oprea. „Si Yahoo!, si Microsoft au avut ocazia sa cumpere compania cu cel mai folosit motor de cautare de pe Internet, insa i-au subestimat potentialul”, continua el. In 2004, Microsoft a declarat oficial razboi companiei fondate de Larry Page si Sergey Brin, cind Bill Gates a recunoscut ca Google „ne-a facut praf”. De atunci, colosul miliardarului american a luat constant drept tinta compania concurenta si pompeaza bani in platforme publicitare online.

Prima batalie s-a dat insa intre Microsoft si Yahoo! inca dinainte de a fi aparut Google. Companiile s-au inclestat asupra serviciului de e-mail, amindoua crezind ca acesta „putea avea o varianta gratuita, insa extrem de limitata, care sa fie punctul de plecare pentru a vinde variante premium“, explica Ionut Oprea. Astfel, ele isi puteau completa veniturile din publicitate cu cele din vinzarea conturilor de e-mail premium. Gigantii au ramas insa descoperiti in fata ofensivei Gmail, serviciul gratuit de la Google care a spulberat si limitarile spatiului de depozitare, devenind acum al treilea serviciu de e-mail. „Yahoo! si Microsoft au recuperat terenul pierdut si si-au pastrat primele doua locuri in topul serviciilor de e-mail, Yahoo! Mail fiind liderul. In plus, Yahoo! a anuntat de curind ca ofera, gratuit, spatiu nelimitat de e-mail”, rezuma directorul de comunicare al MediaPro Interactiv.

Astfel a fost inlaturata dominatia Google din acest trio in materie de web storage, care incepuse din prima cu 1 GB, ajungind acum la aproape 3 GB. Yahoo! a cistigat si a doua lupta, data pe portaluri generaliste. MSN, la rindul sau, a atras audiente si venituri din publicitate semnificative in acest sector, specifica Oprea.

O lupta mai putin vizibila are acum ca miza suprematia pe piata de publicitate. Google a dat startul prin achizitionarea in aceasta primavara, cu 3,1 miliarde de dolari, a companiei Double Click, ce oferea cel mai folosit sistem de servire a reclamelor pe Internet. Google a reinnoit in 2005 si un contract cu AOL pentru search advertising, indelung rivnit de Microsoft. Yahoo! a incercat sa tina pasul cumparind de indata firma de publicitate Right Media, un serviciu similar, cu 20.000 de clienti in portofoliu. La rindul sau, Microsoft a anuntat in mai ca va cheltui sase miliarde de dolari pentru compania aQuantive, cea mai mare tranzactie din istoria companiei. In afara de aceste achizitii, Google si Microsoft si-au consolidat pozitia in mediul publicitatii online prin tehnologiile AdWords, respectiv AdCenter, iar Yahoo! a lansat SmartAds, platforma de advertising pentru audiente puternic targetate. „Google domina in acest moment segmentul reclamelor text si al celor contextuale, iar Yahoo! si Microsoft sint jucatori importanti, prin proprietatile lor online, in zona publicitatii clasice, de tip display advertising si online sponsorship”, concluzioneaza Ionut Oprea.

„In ultima vreme, Google a acoperit un numar enorm de piete si segmente, pe care acum nu mai trebuie decit sa le integreze sau sa le promoveze intre ele”, spune Ionut Oprea. „In 2004, Google cumpara Blogger, transformat intr-unul dintre liderii platformelor de blogging. In acelasi an, cumpara si Picasa, un serviciu de editare a fotografiilor digitale. Urmeaza achizitionarea Dodgeball, un provider de software pentru retelele sociale din domeniul telefoniei mobile, iar in 2006 urmeaza Writely, specializat in editarea textelor”, spune Sorin Tudor, director de comunicare la Netbridge. Google i-a dat peste degete lui Microsoft cu Google Apps Premium Edition, lansat in 2007, o suita software gratuita ce concureaza cu Microsoft Office, prin servicii de e-mail, instant messaging sau editare de text. In domeniul serviciilor sociale, Google a punctat toamna trecuta, o data cu YouTube, cumparat cu 1,65 miliarde de dolari, in timp ce Soapbox, produsul rival de la Microsoft, nu a reusit sa impresioneze. Tot in 2006, Google si News Corp au semnat un acord de 900 de milioane de dolari pentru search si advertising pe MySpace, cel mai vizitat site de social networking. Acesta a incropit o retea internationala de prieteni, profiluri personale, bloguri, poze, muzica sau clipuri video. Un produs similar marca Google este si Orkut, o comunitate de peste 60 de milioane de utilizatori.
Microsoft si Yahoo! se dezvolta la rindul lor, chiar daca nu atit de vizibil ca Google. „Yahoo! are o prezenta semnificativa in zona «serviciilor sociale», prin achizitia serviciilor del.icio.us (n.r. - serviciu web pentru organizarea paginilor de Internet favorite) sau flickr (n.r. - comunitate online unde sint postate fotografii, cu peste sapte milioane de useri inregistrati)”, spune Ionut Oprea. Totodata, compania a dospit Yahoo! 360°, un portal similar cu Orkut. Microsoft nu se lasa mai prejos si se transforma si ea, treptat, dintr-o companie de software intr-una de servicii. Windows Live Spaces, replica acesteia in materie de social networking, nascuta in 2004, aduna peste 100 de milioane de vizitatori unici pe luna. In plus, anul trecut, Microsoft a incheiat o alianta strategica pentru publicitate cu Facebook, al doilea site mondial de social networking (28 de milioane de membri), destinat studentilor.

Colosul lui Bill Gates s-a impus insa pe piata browserelor cu Internet Explorer. Vine puternic din spate Firefox, browser sponsorizat de Google. Compania lui Larry Page si a lui Sergey Bin a cumparat actiuni si la Maxthon, cel mai bun browser bazat pe Internet Explorer. Apple a dat si el lovitura in browsing cu Safari, disponibil acum si pe Windows, atrage atentia Ionut Oprea.

Singura posibilitate prin care Microsoft poate echilibra balanta ramine achizitionarea Yahoo!, e de parere Sorin Tudor de la Netbridge. „Va reprezenta un punct de rascruce de vreme ce balanta dintre jucatori se va reechilibra: conform estimarilor, noul gigant va controla 38,4% din piata de advertising a motoarelor de cautare. Google detine 48%, iar MSN detine 2%“. Microsoft a incercat de altfel, fara succes, sa cumpere parti din Yahoo! in primavara anului trecut si a facut oferte de achizitionare companiei Yahoo! lunile trecute, insa fara rezultat. Parteneriatul dintre cei doi colosi ar insemna sfirsitul dominatiei Google si punctul din care o competitie reala va fi din nou posibila.

  • Lupta pe useri

Cu circa 250 de milioane de utilizatori, Yahoo! conduce pe piata serviciilor de e-mail. Urmeaza Hotmail de la Microsoft, cu 230 de milioane, si Gmail, cu aproximativ 60 de milioane, arata o statistica din iarna. Pe frontul de instant messaging, Yahoo! si Microsoft au iesit capi de serie in fata unui palid Google Talk. Sistemul de interoperabilitate dintre conturile userilor de Yahoo! Messenger si Windows Live Messenger (marca Microsoft), pus in practica anul trecut, atrage in jur de 400 de milioane de utilizatori, in timp ce Google Talk strinsese pina in primavara anului trecut circa 3,5 milioane.

  • Apple arbitreaza duelul

Compania lui Steve Jobs are si ea un rol important in aceasta goana dupa dominatie. „Fara a intra direct in acest razboi, ba chiar avind parteneriate cu Google si Microsoft pe diverse segmente, Apple a cistigat citeva batalii importante: piata desktopurilor si a sistemelor de operare premium, piata de MP3 playere, piata vinzarii de muzica online, si tocmai isi propune sa cucereasca si piata telefoanelor mobile cu cel mai scump pachet de telefonie creat vreodata”, explica Ionut Oprea.


Sursa: Cotidianul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mesajul de pe Facebook al unui medic a ajuns viral: ”Nu există detox. E un marketing”

Medicul Vasi Rădulescu a postat pe Facebook o listă cu „ 30 de lucruri valabile şi în 2019 ”, despre așa numite ”mituri medicale” Mesa...